OM BABOR

Vi är övertygade om att när du känner dig vacker så ökar ditt självförtroende, du blir mer positiv, mer aktiv och tar för dig mer i livet. Vi vill stärka ditt självförtroende till att bli mer ambitiös, driven och ha kontroll, inte bara över vilken hudvård du väljer utan även i ditt dagliga liv. Med vårt budskap ”ask for MORE” ser vi fram emot MER av allt – hudvård, resultat och hållbarhet.

Exakt hudvård är en konst ”made in Germany”

Internationellt ledande inom professionell hudvård och i tredje generationen fortsätter vi den vackraste familjetraditionen: BABOR.

Med över 60 års expertis inom hudvård och där all forskning, utveckling och produktion sker i våra egna lokaler på huvudkontoret i Aachen, Tyskland. Varje produkt, från idé till färdig förpackning är ett kvalitetslöfte och står för vetenskap, precision och resultat.

Hållbara produkter. Med den största respekt för vår miljö.

Att skydda miljön är en del av BABORs hållbarhetsfilosofi. Detta är inte knutet till ett specifikt projekt utan är en ständigt närvarande del av vårt dagliga arbete - från inköp av råvaror till den färdiga produkten.

Ett vetenskapligt hållbarhetsteam granskar kontinuerligt processer och utvecklar lösningar för ännu mer hållbart arbete. Vårt fokus är på "grön produktion".

Ask for more

Ask for more.

Exakt hudvård är en konst – Vi tror att BABOR kan göra alla vackrare och på så sätt öka självförtroendet.

Vi tror….

…att skönhet är något personligt. Din hud är lika unik som ditt fingeravtryck.

Därför börjar varje BABOR-behandling med en hudanalys där vi tar reda på hur din hud mår och vad den behöver just. Behandlingen med BABOR kombinerar alltid upplevelse med resultat. Skräddarsydd precis efter dina behov och önskan om resultat.

Våra hudterapeuter. Våra ambassadörer.

Hela världens hudterapeuter litar på BABOR. De är våra ambassadörer. Att stärka dem är lika viktigt som att ge dig en så vacker hud som möjligt. Därför hjälper vi våra partners med smarta affärsidéer.

Vi tror att vi alla har rätt att kräva mer. Det är därför vi stöder unga kvinnor i början av deras karriär. I samarbete med CIDESCO, världens mest kända organisation för utbildning av hudterapeuter, har vi inrättat ett stipendieprogram för att hjälpa unga talanger att förverkliga sina drömmar.

Skönhet är vår passion. BABOR vår kärlek.

1956 började vår historia i ett kök i Cologne i Tyskland. Biokemisten Dr. Michael Babor utvecklade vår legendariska HY-ÖL som blev startskottet i BABORs framgångssaga. På 60-talet tog apotekarfamiljen Vossen över företaget och förflyttade det till Aachen där huvudkontoret finns än idag. Det var tack vare Vossen som en forskares idé blev till ett varumärke och vi fick hudvård i ampullform. Dessa magiska ampuller blev sedan hjärtat i alla våra behandlingar och vår mest sålda produkt.

BABOR är ett synonym till ampuller, det är exklusiv hudvård i sin mest koncentrerande form. Engångsdoser fullspäckade med småmolekylära ingredienser, förpackade i 2 ml sterila glasampuller. Hygieniskt och välbevarade ingredienser som ger aktiv hudvård som når djupare än ett serum. Varje gång en ampull knäcks så matas huden med 2 ml aktiva ämnen som ger direkt effekt på huden

600 anställda världen över, Över 100,000 experter inom hudvård, 70 länder, 1,000 olika råmaterial, 62% kvinnliga anställda, Engagerade för Woman Empowerment, 50 miljoner ampuller/år, 200 ampuller/minut, 50,000 liter/år, 15 kvalitetssäkringsexperter, 20 forskare, Egna laboratorier för forskning och utveckling

CO2 neutral production. Microfiltration of water from the production process. 30% less plastic by 2023. 45% energy savings in the new office building. Geothermal energy. 2000 square meters of ecological compensation area. Our own photovoltaic system.

Fakta & siffror

Företaget drivs av de tre verkställande direktörerna Michael Schummert, Horst Robertz och Stefan Kehr. Michael Schummert är talesman för styrelsen och ansvarig för marknadsföring och försäljning. Horst Robertz ansvarar för forskning, upphandling och produktion, medan Stefan Kehr ansvarar för ekonomi och personalresurser.

Företaget leds av tredje generationen av ägarfamiljen: Dr Martin Grablowitz (styrelseordförande) och Isabel Bonacker (styrelseledamot och brandambassadör) är barnbarnen till Dr. Leo Vossen, som grundade företaget.

Framgångshistorien fortsätter: Efter den största investeringen i företagets historia har BABOR just flyttat in i ett nytt huvudkontor. Den moderna kontors- och logistikbyggnaden är ett tydligt engagemang för staden Aachen och för kvalitet ”made in Germany”.

450 anställda arbetar på företagets huvudkontor. Och det finns mer än 600 runt om i världen. BABOR representeras också av distributörer i mer än 70 länder och har dotterbolag i Schweiz, Österrike, Nederländerna, Belgien, Sverige, Singapore, Kanada och USA.

Vår historia. 60+ år av erfarenhet.

Grundandet av Dr. Babor Ltd. i Köln 1956 markerade början på en skönhetsrevolution.

2010: Högteknologisk skönhet

Den senaste tekniska utrustningen, apparatur som ökar effekten av behandlingen. En meny av behandlingar som kombinerar resultat med upplevelse. Exakt hudvård är en konst!

2000: Ansiktslyft

Nytt årtusende och en ny era! BABOR uppdaterar sin visuella kommunikation. Ett lyft för företagets produkter och salonger.

1990: SPA lyx

BABOR är representerat i ett ökande antal länder och går in i SPA-verksamheten i den internationella lyxklassen. Idag kan gästerna på Viceroy Hotel & Spa Miami njuta av exklusiva BABOR-behandlingar.

1980: Träning för framgång

BABOR öppnar dörrar för ett globalt nätverk med internationella partners och dotterbolag. Invigningen av utbildningscentret i Aachen är ytterligare en milstolpe.

1970: Utrymme att växa

BABOR expanderar och behöver ett nytt hem. Företaget flyttar från sina små lokaler till ett större huvudkontor i Aachen.

1960: Allt är superbra!

Supermakternas era är också eran för superhudvård. BABORs hudvård kan skräddarsys och anpassas alla hudtyper och olika hudtillstånd.

1950: En stjärna är född

Dr. Michael Babor, kemist, utvecklade HY-ÖL, en unik rengöring som fortfarande är en bästsäljare.